Skip to main content

Pameran Malaysia (A Malay Story)


Saya bersama rakan-rakan saya Anna, Dicky dan Julian sedang memikirkan tema yang sesuai untuk dibentangkan sempena Minggu Bahasa Melayu yang akan diadakan dua minggu selepas cuti penggal pertama. Setelah lama memerah otak mencari ilham, Anna tiba-tiba berkata, “Ya! Saya tahu apa tema yang kita boleh buat!”

Kami semua mengalihan pandangan ke arahnya dengan perasaan tertanya-tanya. Dia dengan panjang lebar mengatakan bahawa bapanya akan ke Kuala Lumpur untuk menghadiri satu mesyuarat perniagaan selama lima hari dan mengatakan lagi bahwa sekiranya bernasib baik, bapanya mungkin akan membenarkan kami mengikutinya bersama-sama ke Kuala Lumpur.

“Tapi apa yang kita boleh buat di sana?” Dicky bertanya, nadanya menunjukkan dia masih sangsi dan keliru dengan penjelasan Anna.

“Eh, kamu semua tidak tahukan bahawa Muzium Negara Kuala Lumpur akan mengadakan satu pameran barangan buatan Malaysia? Kita bolehlah menulis tentang pameran itu dan membentangkan kebaikan membelie barangan buatan Malaysia!”

Kami semua mengangguk tanda setuju. Selepas sekolah, kami berempat singgah ke rumah Anna untuk meminta kebenaran daripada bapa Anna untuk pergi ke Kuala Lumpur bersamanya. Nasib menyebelahi kami. Bapa Anna menyetujui keinginan kami disebabkan kata-kata Anna dan Julian, yang merupakan orang yang tertua di kalangan kami, yang manis dan indah. Sehari sebelum cuti penggal pertama, kami semua telah selesai mengemaskan bagasi kami dan bersiap sedia untuk bertolak keesokan harinya.

Setibanya kami di Kuala Lumpur, kami dipesan oleh bapa Anna supaya singgah dahulu di hotel dan mengemas bagasi sebelum melakukan apa-apa aktiviti lain. Kami berpisah dengan bapa Anna di Lapangan Terbang Kuala Lumpur di mana bapa Anna menaiki kereta wakil syarikat pelanggannya manakala lami menaiki teksi ke hotel yang dikatakan bapanya sebelum itu. Sepanjang perjalanan kami ke hotel itu, kami mengamati pemandangan Kuala Lumpur yang serba moden dan serba canggih itu dengan perasaan kagum.

“Wah, cantiknya bangunan-bangunan ini!” kata Julian dengan nada yang girang. “Mengalahkan negeri sendiri!”

“Jangan memandang rendah pada negeri sendiri,” kata saya, “Suatu hari nanti, negeri kita pasti akan menjadi sehebat ini.”

“Bilakah pameran barangan buatan Malaysia itu diadakan?” Dicky bertanya Anna tanpa mengalihkan pandangannya dari tingkap teksi itu.

“Kata iklan dalam kaca televisyen, pameran itu akan diadakan esok pada pukul lapan pagi,” Anna menjawab dengan ringkas. “Berdebar-debar pula jantung saya ni. Harap-harap masa cepat berlalu, kemudian bolehlah kita menyiapkan pembentangan kita secepat mungkin.”

Keesokan harinya, selepas makan sarapan pagi, kami bergegas keluar hotel itu supaya dapat menaiki teksi terawal. Tidak terllintas dalam fikiran kami untuk melengah-lengahkan masa. Kami melengkapkan diri kita dengan dua buah kamera, sepuluh kotak berisi filem kamera dan beberapa buah buku nota kecil. Sesampainya kami di Muzium Negara Kuala Lumpur, alangkah terkejutnya kami apabila melihat bilangan orang yang berduyun-duyun memasuki bangunan muzium itu. Memang tidak terkira bilangannya. Kebanyakan daripada orang yang berkunjung di situ adalah pelancong asing.

Suasana dalam muzium itu hingar-bingar dengan suara orang bercakap-cakap dan memuji-muji barangan yang dipamerkan di situ. Keadaan di sekeliling menjadi gilang-gemilang dari semasa ke semasa disebabkan kelipan yang datang dari kamera pelancong-pelancong asing di situ. Kami juga tidak terkecuali. Terdapat pelbagai barangan buatan Malaysia yang dipamerkan di situ; antaranya adalah kasut, pakaian, barangan perkakas, perabot dan kereta-kereta yang tidak asing lagi bagi kami: Proton Saga, Proton Wira dan juga yang terbaru Proton Juara.

Kami juga banyak mencatat nota-nota kecil tentang apa yang dipamerkan di situ serta selok-belok tentang tokoh yang mencipta dan mereka barangan tersebut. Sepanjang pemerhatian saya, saya mendapati bahawa hasil karya tempatan tidak kurang mutunya daripada hasil karya yang diimport dari negara lain. Setiap barangan tersebut tidak mempunyai sebarang cacat celanya, berbeza dengan barangan luar negara yang mungkin terdapat kerosakan kecil di mana-mana bahagian. Saya juga mendapati bahawa semua barangan tersebut dibuat dengan asli dan tidak ditiru dari mana-mana barangan buatan negara lain.

Setelah penat berjalan, kami beredar ke pusat istirahat yang terletak di tingkat kedua bangunan muzium itu. Di situ, tidak kurang juga orang yang duduk bersantai di atas sofa empuk dan menikmati juadah tengah hari mereka. Kami turut memesan makanan dan sambil menikmati makanan kami, kami melihat keadaan sekeliling yang penuh dengan gelagat orang yang pelbagai ragam. Ada yang menukar filemm kameranya, ada yang cuba menghalang anak-anak kecil mereka daripada berkeliaran ke sana sini, ada yang bercakap menggunakan telefon bimbit atau berbual kosong sesame sendiri, kebanyakan remaja dan ada yang mengamati cenderamata yang dibelinya.

Selepas makan tengah hari, kami bergegas semula ke tempat-tempat lain yang belum kami lihat di pameran tersebut. Seorang kakitangan muzium mengedarkan risalah tentang kebaikan membeli barangan buatan Malaysia. Saya cepat-cepat mengambil sekeping kerana risalah itu boleh dijadikan bahan pembentangan kami. Dicky memanggil saya dan menundingkan jarinya kea rah beberapa orang remaja. Saya memandang kea rah itu dan ternampak mereka sengaja menjatuhkan risalah itu ke lantai dan ada pula yang membuangnya ke dalam tong sampah tanpa membeleknya sekali pun.

“Nama sahaja anak Malaysia, tapi langsung tidak menghargai warisan Malaysia! Tidakkah begitu, Georgia?” Dicky menyuarakan rasa tidak puas hatinya dengan cara perlahan kepada saya.

Saya mengangguk tanda setuju. Bukan itu sahaja, perbuatan mereka tadi juga menunjukkan mereka tidak menghargai alam sekitar. Sikap mereka itulah yang menyebabkan hutan semakin lama semakin menipis. Tetapi saya tidak dapat berbuat apa-apa memandangkan perbuatan mereka tadi adalah hak mereka yang tidak menyalahi undang-undang.

Pada pukul empat petang, pameran itu diisytiharkan tutup. Orang ramai yang ada dalam bangunan tersebut berpusu-pusu keluar secara perlahan-lahan, seolah-olah belum puas lagi melihat dan mengamati barangan buatan Malaysia yang unik itu. Kami balik ke hotel semula dengan menaiki teksi. Walaupun kami penat, tetapi kami berpuas hati dengan maklumat-maklumat dan gambar-gambar yang diperolehi dari pameran itu. Dan saya tahu, sungguhpun sekiranya semua ini mencukupi, kami telah memperolehi satu iktibar yang sudah cukup bermakna bagi kami; negara Malaysia adalah standing dengan negara-negara lain.

Comments

Popular posts from this blog

A Wish Come True (A Short Story)

I woke up with a start when I found myself in a very unfamiliar place. The bed I was lying on was grand—an English-quilting blanket and 2 soft pillows with flowery laces. The whole place was fit for a king! Suddenly the door opened and there stood my dream prince: Katsuya Kimura! I gasped in astonishment for he was actually a cartoon character. I did not know that he really exist. “Wake up, dear,” he said and pulled off the blanket and handed it to a woman who looked like the maid. “You will be late for work.” “Work?” I asked. “Yes! Work! Have you forgotten your own comic workhouse, baby dear?” Comic workhouse?! I…I have became a cartoonist? That was my wildest dreams! Being a cartoonist! I undressed and changed into my beige T-shirt and black trousers at once and hurriedly finished my breakfast. Katsuya drove me to the workhouse. My, my, was it big! I’ve never seen a bigger place than this! Katsuya kissed me and said, “See you at four, OK, baby?” I blushed scarlet. I always wan

Hans and Hilda

Once upon a time there was an old miller who had two children who were twins. The boy-twin was named Hans, and he was very greedy. The girl-twin was named Hilda, and she was very lazy. Hans and Hilda had no mother, because she died whilst giving birth to their third sibling, named Engel, who had been sent away to live wtih the gypsies. Hans and Hilda were never allowed out of the mill, even when the miller went away to the market. One day, Hans was especially greedy and Hilda was especially lazy, and the old miller wept with anger as he locked them in the cellar, to teach them to be good. "Let us try to escape and live with the gypsies," said Hans, and Hilda agreed. While they were looking for a way out, a Big Brown Rat came out from behind the log pile. "I will help you escape and show you the way to the gypsies' campl," said the Big Brown Rat, "if you bring me all your father's grain." So Hans and Hilda waited until their father let them out,

I Was A Lab Assistant of Sorts (Part 3)

Hey everyone. I know it's been a minute, but I figured I would bring you up to speed on everything that happened. So, needless to say, I got out, but the story of how it happened was wild. So there we were, me and the little potato dude, just waiting for the security dude to call us back when the little guy got chatty again. “Do you think he can get us out?” he asked, not seeming sure. “I mean, if anyone can get us out it would be him, right?” “What do you base this on?” I had to think about that for a minute before answering, “Well, he's security. It's their job to protect people, right? If anyone should be able to get us out, it should be them.” It was the little dude's turn to think, something he did by slowly breathing in and out as his body puffed up and then shrank again. “I will have to trust in your experience on this matter. The only thing I know about security is that they give people tickets