Skip to main content

Jualan Penghabisan Stok (A Malay Story)

Loceng sekolah berbunyi menandakan waktu persekolahan telah tamat. Kami tergesa-gesa mengemaskan buku-buku sekolah kami dan berdoa agar guru kelas kami meninggalkan kelas dengan segera. Setelah mengucapkan terima kasih kepada guru kami, kami berebut-rebut keluar dari kelas menuju ke pagar sekolah.

Sebaik sahaja di situ, kereta ibu saya sedia menunggu. Apabila saya memasuki keretanya, ibu saya mengarahkan saya menyimpan beg di bawah tempat duduk saya. Walaupun masih tertanya-tanya, saya mematuhi arahannya.

“Kenapa pula saya perlu menyimpan beg di bawah, mak? Ada apa-apa tujuan tertentu?” Saya bertanya kepada ibu saya dengan persaan hairan.

“Bacalah ini,” ibu saya menghulurkan saya sekeping risalah. Di atasnya tercetak huruf-huruf tebal yang besar dan berwarna-warni.

“‘Jualan Penghabisan Stok di Pasar Raya Seri Hebat’,” saya membaca tajuk besarnya, “eh, mak! Pasar Raya Seri Hebat nak mengadakan jualan penghabisan stok? Mengapa, mak? Perniagaan mereka tidak lariskah?”

“Buakn begitu, Jo. Pasar raya itu hendak digantikan dengan sebuah kondominium yang baru supaya keluarga-keluarga orang berada yang tinggal jauh dari sekolah awak itu boleh berpindah ke situ, dan kawan-kawan awak itu tidak perlulah bangun awal-awal untuk pergi ke sekolah. Lagipun pihak pengurusan pasar raya itu mempunyai rancangan yang lain untuk masa depan syarikatnya, jadi jualan ini diadakanlah,” jelas ibu saya dengan panjang lebar.

“Oh, jadi mak nak saya simpan beg di bawah ni supaya boleh memuatkan barangan yang kita bakal belilah?” Saya bertanya setelah mengetahui perkara sebenar. Saya amat masak dengan perangai ibu saya. Salah satu hobi ibu saya ialah membeli-belah dan jualan seperti ini tidak akan lari dari pandangannya.

Setibanya di Pasar Raya Seri Hebat, kami amat terkejut apabila melihat tempat meletak kereta telah penuh. Kami bernasib baik kerana salah satu kereta di situ bersedia untuk beredar. Ada juga kereta-kereta yang terpaksa diletakkan di tepi-tepi jalan raya dan di tepi bangunan pasar raya tersebut. Kebanyakan orang di situ datang bersama ahli-ahli keluarga yang lain. Orang-orang tua juga tidak terkecuali. Kami terpaksa berjalan perlahan-lahan sebelum memasuki pintu pasar raya kerana terlalu ramai orang yang keluar masuk dengan cepat.

Di dalam pasar raya tersebut, keadaan di sekeliling riuh-rendah dan hingar-bingar. Setiap bahagian, sama ada di bahagian pakaian, makanan, alat-alat permainan, alat-alat elektrik, pusat-pusat penjualan video dan VCD serta kedai-kedai buku dipenuhi dengan orang. Mereka membelek-belek muka surat buku, mencuba baju, membeli makanan, memilih pita lagu yang diminati dan bermacam-macam lagi gelagat mereka. Ibu saya membenarkan saya membeli-belah sendiri dengan syarat tidak membeli barangan yang terlalu mahal dan mesti menunggunya di bahagian kedai makan. Saya dibekalkan dengan wang kertas lima puluh ringgit dan dibiarkan keseorangan.

Saya mengambil keputusan membeli-belah di bahagian kedai buku dan alat-alat tulis kerana ada banyak lagi barangan yang penting untuk kegunaan sekolah yang saya belum belikan. Sepanjang perjalanan saya, saya ternampak banyak peristiwa yang melucukan. Ada yang terjatuh ketika berebut-rebut memasuki suatu kedai, ada yang bertikam lidah dan berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu yang diingini dan ada juga pmebantu kedai yang terpaksa melayan lebih daripada dua pelanggan dalam masa yang sama. Ada pula yang berebut-rebut membeli tisu tandas dan pembantu-pembantu kedai terpaksa berdiri di atas timbunan tisu tandas dan membunagkan tisu tersebut ke bawah untuk dicapai pelanggan-pelanggan yang berkerumun di bawah timbunan tersebut. Di bahagian perabot juga tidak kurang orang yang berkunjung ke situ, memilih meja yang sesuai, memuji kecantikan kerusi sofa dan menguji kelembutan tilam sebuah katil. Kebanyakan pelanggan yang keluar dari kedai-kedai tersebut membawa beg-beg plastik yang besar dan banyak.

Apabila saya sampai di kedai buku dan alat-alat tulis tersebut, kelihatan ramai orang, kebanyakannya pelajar, berkerumun di situ. Saya terpaksa bertindak cepat untuk mendapatkan buku graf, kertas kajang, pen, buku lejar dan bahan-bahan keperluan sekolah yang lain kerana barangan tersebut boleh habis dengan sekelip mata sahaja. Saya juga terpaksa memaksa diri saya bergerak dengan cepat di dalam keadaan sesak dan berhimpit-himpit itu untuk mencapai buku-buku komik yang saya ingin belikan. Saya turut bertindak merampas buku komik kesayangan saya yang merupakan keluaran terbaru serta stok yang terakhir daripada tangan seorang pelajar, tetapi dalam keadaan yang sesak dan dipenuhi dengan orang ramai, dia tidak dapat mengesan saya. Setelah keluar dari kedai tersebut dan melihat beg-beg plastik di tangan saya, barulah saya sedar keadaan saya tadi tidak ubah seperti pelanggan-pelanggan lain.

Ibu saya agak terkejut dengan beg-beg plastik yang ada di tangan saya apabila saya singgah di kedai makan yang dikatakan oleh ibu saya sebelum itu. Saya bernasib baik kerana baki wang saya masih banyak lagi disebabkan barangan yang saya beli semuanya murah-murah belaka, jika tidak ibu saya pasti akan berleter. Apabila dia baru sahaja hendak membuka mulut untuk mengatakan sesuatu, saya menjeling ke arah beg- beg plastiknya yang bilangannya dua kali ganda daripada saya, barulah ibu saya tersipu-sipu dan membatalkan hasratnya. Kami terpaksa menunggu agak lama untuk memesan makanan kerana pelanggan-pelanggan di situ agak ramai, menyebabkan suasana kedai tersebut bising dengan perbualan kosong dan bunyi ketawa mereka yang boleh didengar sehingga ke hujung kedai.

Ketika dalam perjalanan balik ke rumah, tidak hairanlah sekiranya di bahagian tempat duduk belakang kereta, termasuk bonet kereta, dipenuhi dengan beg plastik dan tidak hairan juga sekiranya ayah saya tergamam dengan muatan kereta tersebut. Ibu saya berkata bahawa jualan tersebut akan berakhir dua hari lagi, maka sepanjang dua hari tersebut, saya terpaksa mengikut ibu saya membeli-belah dan mengangkat beg-beg plastik yang lebih berat daripada berat badan sendiri. Dan sepanjang dua hari itu, saya dibekalkan wang ringgit lima puluh dan barangan yang saya lama idamkan itu telah berjaya dicapai.

Pada hari terakhir jualan tersebut, bilangan pelanggan dan barangan yang dijual di pasar raya tersebut surut secara mendadak. Kebanyakan kedai di pasar raya tersebut kosong, yang ada hanyalah sampah-sarap kecil yang ditinggalkan oleh pelanggan yang berkunjung ke situ. Saya berasa agak kagum dengan hasil jualan pasar raya tersebut yang tidak pernah berlaku di mana-mana pasar raya yang lain. Keesokan harinya, pintu pasar raya itu digantungkan papan tanda ‘Tutup’.

Comments

Popular posts from this blog

A Wish Come True (A Short Story)

I woke up with a start when I found myself in a very unfamiliar place. The bed I was lying on was grand—an English-quilting blanket and 2 soft pillows with flowery laces. The whole place was fit for a king! Suddenly the door opened and there stood my dream prince: Katsuya Kimura! I gasped in astonishment for he was actually a cartoon character. I did not know that he really exist. “Wake up, dear,” he said and pulled off the blanket and handed it to a woman who looked like the maid. “You will be late for work.” “Work?” I asked. “Yes! Work! Have you forgotten your own comic workhouse, baby dear?” Comic workhouse?! I…I have became a cartoonist? That was my wildest dreams! Being a cartoonist! I undressed and changed into my beige T-shirt and black trousers at once and hurriedly finished my breakfast. Katsuya drove me to the workhouse. My, my, was it big! I’ve never seen a bigger place than this! Katsuya kissed me and said, “See you at four, OK, baby?” I blushed scarlet. I always wan

Hans and Hilda

Once upon a time there was an old miller who had two children who were twins. The boy-twin was named Hans, and he was very greedy. The girl-twin was named Hilda, and she was very lazy. Hans and Hilda had no mother, because she died whilst giving birth to their third sibling, named Engel, who had been sent away to live wtih the gypsies. Hans and Hilda were never allowed out of the mill, even when the miller went away to the market. One day, Hans was especially greedy and Hilda was especially lazy, and the old miller wept with anger as he locked them in the cellar, to teach them to be good. "Let us try to escape and live with the gypsies," said Hans, and Hilda agreed. While they were looking for a way out, a Big Brown Rat came out from behind the log pile. "I will help you escape and show you the way to the gypsies' campl," said the Big Brown Rat, "if you bring me all your father's grain." So Hans and Hilda waited until their father let them out,

I Was A Lab Assistant of Sorts (Part 3)

Hey everyone. I know it's been a minute, but I figured I would bring you up to speed on everything that happened. So, needless to say, I got out, but the story of how it happened was wild. So there we were, me and the little potato dude, just waiting for the security dude to call us back when the little guy got chatty again. “Do you think he can get us out?” he asked, not seeming sure. “I mean, if anyone can get us out it would be him, right?” “What do you base this on?” I had to think about that for a minute before answering, “Well, he's security. It's their job to protect people, right? If anyone should be able to get us out, it should be them.” It was the little dude's turn to think, something he did by slowly breathing in and out as his body puffed up and then shrank again. “I will have to trust in your experience on this matter. The only thing I know about security is that they give people tickets