Skip to main content

Ekspedisi Berakit Yang Hebat (A Malay Story)


Jantung kami berdebar-debar apabila Cikgu Sidek melangkah masuk ke dalam kelas 5 Cemerlang, tempat perjumpaan Kelab Rekreasi kami. Suasana menjadi hening seketika dan kami menarik nafas apabila Cikgu Sidek mengeluarkan kertas berwarna putih salji itu.

“Baiklah, pelajar-pelajar semua,” suara Cikgu Sidek memecah keheningan, hampir membuat kami tersentak, “di sini adalah senarai nama bagi mereka yang layak menyertai ekspedisi berakit di Taman Kinabalu pada cuti persekolahan ini bersamaan dengan…” ‘Ceramah’nya yang meleret-leret memaksa kami mendesak Cikgu Sidek untuk mengumumkan nama secepat mungkin.

Satu demi satu, nama-nama rakan seperjuangan saya dipanggil dan diarah berdiri di hadapan kelas. Apabila nama saya dipanggil, saya meloncat kegembiraan sambil bersorak seperti perserta yang telah menjawab soalan yang betul dalam rancangan ‘Who Wants To Be A Millionaire’. Rakan-rakan saya yang lain yang tidak disebut nama mereka menyindir saya dari belakang. Saya tidak kisah. Yang penting, saya terpilih dalam ekspedisi berakit ini. Biarlah mereka mengata saya.

Pada hari yang dinanti-nantikan itu, kami semua berkumpul di pagar sekolah untuk menunggu bas sewa yang bkal menghantar kami ke Taman Kinabalu. Cikgu Sidek mengingatkan kami untuk kali ketiga supaya kami berkelakuan sopan dan jangan bertindak sebelum diarah oleh pembimbing kami. Kami mengiakan sahaja nasihat Cikgu Sidek kerana jika tidak, basahlah telinga kami dengan ‘ceramah’nya yang bolah meleret sehingga matahari terbenam. Setelah menunggu selama 20 minit, bas sewa dari Syarikat Emaskini itu tiba di pagar sekolah tepat berhadapan dengan kami. Cikgu Sidek, yang bersikap berhati-hati, memastikan kehadiran kami.

“Semua hadir?” Suaranya membelau hingga hujung bangunan sekolah.

“Sudah, cikgu. Cukup lima belas orang,” Vicky, pengerusi Kelab Rekreasi kami menjawab.

“Semua sudah sedia?”

“Sedia!” Kami berteriak serentak.

“Naiklah bas sekarang!”

Kami semua pun berebut-rebut untuk berbaris di hadapan. Semuanya tergesa-gesa ingin menaiki bas dan singgah ke destinasi kami. Di sepanjang perjalanan, ada yang berbual kosong, ada yang tidur, ada yang membaca buku komik dan ada pula yang menyanyi sambil mendengar ‘walkman’ yang dibawanya.

Akhirnya pada pukul 8.30 pagi, kami sampai ke Taman Kinabalu. Cuaca di situ agak dingin walaupun matahari sudah tinggi di atas langit. Kedatangan kami disambut oleh majikan hotel yang bernama En. Sulaiman, dan dia diiringi oleh dua orang pengangkat bagasi. En. Sulaiman berkata bahawa pembimbing ekspedisi berakit kami akan datang pada keesokan harinya. Kami mengeluh tanda hampa.

“Tapi sebelum itu, kamu semua dibenarkan menggunakan segala kemudahan yang kami ada. Buatlah seperti rumah sendiri.”

Kata-kata En. Sulaiman itu meriangkan hati kami sedikit. Saya dengan rakan-rakan saya Vicky, Damon dan Nefer-Teen menghabiskan masa menerokai hotel yang besar dan serba mewah ini. Patutlah mahal sangat yuran yang kami perlu bayar kali ini! Kalau bukan kerana saya anak tunggal dalam keluarga saya, sudah pasti saya akan terlepas peluang untuk menikmati segala yang ada di sini.

Pada keesokan harinya, kami dikejutkan oleh Cikgu Sidek dan diarah menyiapkan diri sebelum pergi ke tempat berakit itu. Boleh roboh bilik air itu jika Cikgu Sidek tidak mengawal keadaan kami yang ingin cepat bersiap untuk memulakan ekspedisi tersebut. Selepas bersarapan, kami terpaksa menyeberangi jambatan, berjalan di atas tanah yang berliku-liku dan curam, melompat menyeberangi sungai cetek dan meredah pokok-pokok renek yang lebat sebelum sampai ke destinasi kami. Sambil itu, saya dan Nefer-Teen berkesempatan mengambil gambar alam semulajadi yang serba hijau itu.

Pembimbing yang menyambut kedatangan kami adalah seorang pemuda berusia 20 tahun yang bernama Daniel. Dia memperkenalkan dirinya sebelum menyuruh kami memakai baju keselamatan dan mengajar kami bagaimana untuk mengendalikan dayung dan rakit, bagaimana mengubah hala dan sebagainya.

Setelah dibahagi kepada beberapa kumpulan, kami pun memilih rakit untuk dinaiki. Kumpulan saya yang terdiri daripada empat orang memilih rakit yang dianggap paling besar. Sebelum bermula, Daniel mengingatkan kami supaya jangan sekali-kali terpisah dengan menanggalkan baju keselamatan walaupun berasa panas. Kami mengangguk tanda faham dan bermulalah ekspedisi kami.

Pada permulaannya, perjalanan kami lancar dan terkawal. Kami meredah air yang agak deras mengalir dan mengelak daripada terlanggar batu-batu besar. Kami tidak berani melarikan pandangan kerana bimbang akan terpisah dengan kumpulan-kumpulan rakit yang lain. Memandangkan segalanya berjalan lancar, ketegangan kami surut dan kami bersorak sambil mengayuh rakit kami dengan gembiranya.

Akibat terlalu leka bermain, kami tidak sedar akan batu yang besar di hadapan kami. Apabila Damon menjerit memberi amaran, barulah kami tergesa-gesa mengayuh mengubah haluan. Kami bernasib baik kerana cuma bahagian belakang sahaja yang terlanggar batu tersebut. Kami mengeluh tanda lega.

“Eh, mana kumpulan-kumpulan rakit yang lain? Mana Cikgu Sidek dengan Daniel?”

Barulah kami sedar bahawa kami telah terpisah daripada mereka disebabkan penukaran haluan tadi. Kawasan yang kami berada pada masa itu tidak setenang air sungai yang kami redahi sebelum itu. Ia lebih deras dan lebih mengancam keselamatan kami. Batu-batan yang ada di setiap sudut adalah lebih banyak daripada tadi. Bermati-matian kami mendayung dan menukar haluan untuk mengelakkan batu-batan tersebut. Rakit kami dilanggar berkali-kali. Vicky yang bertubuh kecil itu hampir hilang keseimbangan badannya dan Damon terpaksa memautnya supaya dia tidak terjatuh ke dalam aliran sungai yang deras itu.

Kerana terlalu asyik ingin mengelak batu, sekali lagi kami tidak menyedari bahawa aliran sungai semakin deras. Ia membawa rakit kami dengan laju sekali ke hadapan dan apabila kami tersedar, kami sudah terlambat. Rakit kami telah menghampiri penghujung sungai yang menjunam ke bawah sebagai air terjun. Saya cuba menangkap sebatang dahan pokok yang berhampiran dan pada masa yang sama, menyelamatkan rakan-rakan saya yang lain tetapi saya tidak sempat berbuat demikian. Kami menjunam ke bawah mengikut arus…

Beberapa ketika kemudian, kami tersedar. Cikgu Sidek, Daniel serta ahli-ahli yang lain berkerumun mengelilingi kami. Daniel memberitahu bahawa kami termasuk ke kawasan berakit yang khas untuk orang yang sudah arif dan mahir dalam berakit.

“Pendek kata, kamu semua sudah termasuk kawasan profesional!” Cikgu Sidek mengusik sambil memberi kami secawan Milo setiap orang.

Kami terpinga-pinga menyambut cawan tersebut. Kami sungguh terkejut setelah mendengar penjelasan Daniel tetapi kami bersyukur kepada Tuhan kerana memanjangkan umur kami.

Itulah pengalaman yang saya tidak dapat lupakan sehingga ke hari ini.

Comments

Popular posts from this blog

A Wish Come True (A Short Story)

I woke up with a start when I found myself in a very unfamiliar place. The bed I was lying on was grand—an English-quilting blanket and 2 soft pillows with flowery laces. The whole place was fit for a king! Suddenly the door opened and there stood my dream prince: Katsuya Kimura! I gasped in astonishment for he was actually a cartoon character. I did not know that he really exist. “Wake up, dear,” he said and pulled off the blanket and handed it to a woman who looked like the maid. “You will be late for work.” “Work?” I asked. “Yes! Work! Have you forgotten your own comic workhouse, baby dear?” Comic workhouse?! I…I have became a cartoonist? That was my wildest dreams! Being a cartoonist! I undressed and changed into my beige T-shirt and black trousers at once and hurriedly finished my breakfast. Katsuya drove me to the workhouse. My, my, was it big! I’ve never seen a bigger place than this! Katsuya kissed me and said, “See you at four, OK, baby?” I blushed scarlet. I always wan

Hans and Hilda

Once upon a time there was an old miller who had two children who were twins. The boy-twin was named Hans, and he was very greedy. The girl-twin was named Hilda, and she was very lazy. Hans and Hilda had no mother, because she died whilst giving birth to their third sibling, named Engel, who had been sent away to live wtih the gypsies. Hans and Hilda were never allowed out of the mill, even when the miller went away to the market. One day, Hans was especially greedy and Hilda was especially lazy, and the old miller wept with anger as he locked them in the cellar, to teach them to be good. "Let us try to escape and live with the gypsies," said Hans, and Hilda agreed. While they were looking for a way out, a Big Brown Rat came out from behind the log pile. "I will help you escape and show you the way to the gypsies' campl," said the Big Brown Rat, "if you bring me all your father's grain." So Hans and Hilda waited until their father let them out,

I Was A Lab Assistant of Sorts (Part 3)

Hey everyone. I know it's been a minute, but I figured I would bring you up to speed on everything that happened. So, needless to say, I got out, but the story of how it happened was wild. So there we were, me and the little potato dude, just waiting for the security dude to call us back when the little guy got chatty again. “Do you think he can get us out?” he asked, not seeming sure. “I mean, if anyone can get us out it would be him, right?” “What do you base this on?” I had to think about that for a minute before answering, “Well, he's security. It's their job to protect people, right? If anyone should be able to get us out, it should be them.” It was the little dude's turn to think, something he did by slowly breathing in and out as his body puffed up and then shrank again. “I will have to trust in your experience on this matter. The only thing I know about security is that they give people tickets